Elisabeth Areschoug

Efter 15 år i kylbranschen blev det dags för nya utmaningar för Elisabeth Areschoug som arbetat med SDFs programvaror dagligen.

− Det blev det ett naturligt steg att börja på SDF, berättar Elisabeth. Här får jag också chansen att träffa kunder på ett helt annat sätt än tidigare, vilket jag uppskattar mycket.

SDF bygger orderhanteringssystem som ska hjälpa och underlätta för teknikerbranschen med tid- och materialregistrering, fakturering, orderhantering och projekthantering. Elisabeth arbetar med att utbilda kunderna i programmen och eftersom hon har god branschkännedom och erfarenhet av köldmedierapportering, orderflöde och prissättning blir det en extra trygghet för kunden.

– Jag märker att det är en stor fördel när kunderna förstår att vi talar samma språk, säger Elisabeth.

Elisabeth håller i kundunika uppstartsutbildningar där hon sätter sig in i hur kunden arbetar och hur den nya programvaran kan implementeras i verksamheten så smidigt som möjligt. När uppstartsutbildningen är klar genomförs med fördel en uppföljning efter sex månader.

– Uppstartsutbildningen pågår i 1-2 dagar och det är väldigt intensivt. Man behöver komma tillbaka för att stämma av och se på detaljer. Vi har också skräddarsydda fortsättningsutbildningar som passar till nya medarbetare och det finns också möjlighet att maila mig om man har frågor under resans gång. Jag finns som en trygghet från start till mål och har man allmänna frågor kan man alltid maila supporten, säger Elisabeth.

Förutom att hålla i utbildningar arbetar Elisabeth också med konsultation där hon besöker företag, går igenom hur man arbetar idag och hur arbetet kan förbättras.

– Det kan ha hänt saker med verksamheten sedan de införskaffade programmet eller vi sågs sist. Kanske behöver man bli mer effektiva och vi kan hjälpa till med nya infallsvinklar kring dagliga rutiner med orderhantering och flöden. Oftast upplever kunden det som något väldigt positivt. ”Wow, kan vi göra det här”, berättar Elisabeth.

SDF erbjuder också generella användardagar där man samlar kunderna hos sig.

– Under användardagarna genomför vi olika workshops och vi berättar om nyheter. Men det är också en dag när kunder får en chans att dela tankar och idéer med varandra. Något som är väldigt uppskattat, säger Elisabeth.

Just nu arbetar Elisabeth med att utveckla webbaserade utbildningar som ska ses som ett komplement till övrig utbildning.

– Hela mitt arbete går ut på att ge kunden en enklare vardag. Och jag älskar verkligen kundnärheten som mitt arbete innebär. Att kunna göra insatser som gör skillnad för en verksamhet är verkligen roligt!, avslutar Elisabeth.

 

© Emmy Jonsson

Korta fakta:

Namn: Elisabeth Areschoug

Ålder: 47 år

Familj: Sambo, två vuxna barn (och snart mormor)

Gör helst på fritiden: Lagar mat, läser och tränar

Bäst med sitt arbete: Kundkontakten! Att vara ute hos kunderna och att vara en del av deras verksamhet för en dag eller två.