S.O EL:

“Pålitliga följeslagare på vår företagsresa.”

Göteborgsföretaget S.O EL befinner sig ständigt i rörelse. Deras elinstallatörer befinner sig dagligen ute på något kunduppdrag. För att få vardagen att gå ihop för Mia Setterlind, som är ekonomiansvarig, har SDF:s hjälp varit ovärderlig. SDF har varit en ständig följeslagare på deras tioåriga företagsresa.

Den goda relationen med SDF är ovärderlig. De är jämt tillgängliga. Man kan höra av sig när som helst och de svarar alltid snabbt, vilket betyder jättemycket för oss. Jag skulle absolut rekommendera dem.

– Mia Setterlind, ekonomiansvarig på S.O EL

Idag fyller S.O EL 10 år som företag. Under denna tiden har den Göteborgsbaserade elinstallatören växt från nästan ingenting alls till att omfatta 27 medarbetare. De allra flesta av dem hantverkare. Det finns dock en följeslagare som har varit med på nästan hela denna resa. En samarbetspartner som också i viss mån också har gjort resan möjlig. Denna följeslagare heter SDF.

Växt ihop med varandra

Mia Setterlind, ekonomiansvarig på S.O EL, kommer ihåg hur allting startade.

– Om jag minns rätt började det med en rekommendation. Ett annat företag tipsade om att SDF vore en bra match för oss. Det hade de rätt i. Och det var tur att vi började samarbeta innan vårt företag hade hunnit växa. Eftersom vi började använda SDF så tidigt har vi liksom växt in i varandra med tiden.

Slipper krävande manuellt arbeta

Den korta tid som hann fortgå innan samarbetet inleddes var tuff.

– Jag tillbringade många sena kvällar på kontoret i början. Där satt jag och försökte samla in manuella arbetsordrar som medarbetarna hade skrivit på papper. Alla bodde på olika platser och det var omöjligt att få ihop allting. Folk fick köra bil fram och tillbaka för att jag skulle få mina papper! Det fanns även en ekonomisk aspekt i situationen. När arbetet inte sker automatiskt kostar det mycket pengar. Det var till exempel svårt för hantverkarna att i efterhand komma ihåg exakt vilka kablar och annat material som de använt.

– Vinnarna på det gamla systemet var kunderna. Idag får vi med 99% av allt material, samtidigt som hantverkarna kan fokusera på det som de gör bäst. Mina killar är duktiga elektriker, men tycker inte om att jobba med papper. Allt de behöver göra nu är att lägga in tiden där var de varit och att debitera rätt saker.

Alla vet vad som gäller

Idag används SDF som system för både orderhantering och löner. Och att dessa två delar hänger ihop är ingen slump. Underlaget för lönerna är de tidrapporter som hantverkarna skapar i systemet. Det ger ett tydligt incitament. Följden är att S.O EL vet exakt vilken order som det gäller, och att det finns pengar att betala ut löner för.

– Jag trivs med programmet. Det funkar jättebra. Men reaktionen hos medarbetarna är också positiv. De tycker att det funkar jättebra, och det gäller inte bara tidrapporteringen. Ta bara en sån enkel sak som att köpa in material. Det kan gå in direkt på ordern eftersom SDF har avtal med grossisterna. Killarna slipper göra det manuellt. Allt är märkt med ett specifikt ordernummer, vilket sparar massor av tid.

Relationen med SDF är ovärderlig

Mia säger att hon förmodligen inte använder alla verktyg i SDF:s system. Särskilt eftersom det hela tiden tillkommer nya uppdateringar och funktioner som förfinar systemet. Men det saknas aldrig hjälp om hon behöver.

– Den goda relationen med SDF är ovärderlig. De är jämt tillgängliga. Man kan höra av sig när som helst och de svarar alltid snabbt, vilket betyder jättemycket för oss. Jag skulle absolut rekommendera dem. Mia avslutar intervjun med ett tips för andra företag som funderar på att välja SDF.

– Mitt råd skulle vara att börja jobba med SDF så tidigt som möjligt om du är ett mindre företag, för det sparar tid under resten av resan. Du fångar upp allt som du annars skulle missa i form av tid och pengar. Tid som inte skulle rapporteras till kunder, till exempel. Och kostnader i form av allt material som du använder.

Boka en kostnadsfri demo

“Den goda relationen med SDF är ovärderlig. De är jämt tillgängliga. Man kan höra av sig när som helst och de svarar alltid snabbt, vilket betyder jättemycket för oss. Jag skulle absolut rekommendera dem.”

Mia Setterlind – Ekonomiansvarig på S.O EL

Idag fyller S.O EL 10 år som företag. Under denna tiden har den Göteborgsbaserade elinstallatören växt från nästan ingenting alls till att omfatta 27 medarbetare. De allra flesta av dem hantverkare. Det finns dock en följeslagare som har varit med på nästan hela denna resa. En samarbetspartner som också i viss mån också har gjort resan möjlig. Denna följeslagare heter SDF.

Växt ihop med varandra

Mia Setterlind, ekonomiansvarig på S.O EL, kommer ihåg hur allting startade.

– Om jag minns rätt började det med en rekommendation. Ett annat företag tipsade om att SDF vore en bra match för oss. Det hade de rätt i. Och det var tur att vi började samarbeta innan vårt företag hade hunnit växa. Eftersom vi började använda SDF så tidigt har vi liksom växt in i varandra med tiden.

Slipper krävande manuellt arbeta

Den korta tid som hann fortgå innan samarbetet inleddes var tuff.

– Jag tillbringade många sena kvällar på kontoret i början. Där satt jag och försökte samla in manuella arbetsordrar som medarbetarna hade skrivit på papper. Alla bodde på olika platser och det var omöjligt att få ihop allting. Folk fick köra bil fram och tillbaka för att jag skulle få mina papper! Det fanns även en ekonomisk aspekt i situationen. När arbetet inte sker automatiskt kostar det mycket pengar. Det var till exempel svårt för hantverkarna att i efterhand komma ihåg exakt vilka kablar och annat material som de använt.

– Vinnarna på det gamla systemet var kunderna. Idag får vi med 99% av allt material, samtidigt som hantverkarna kan fokusera på det som de gör bäst. Mina killar är duktiga elektriker, men tycker inte om att jobba med papper. Allt de behöver göra nu är att lägga in tiden där var de varit och att debitera rätt saker.

Alla vet vad som gäller

Idag används SDF som system för både orderhantering och löner. Och att dessa två delar hänger ihop är ingen slump. Underlaget för lönerna är de tidrapporter som hantverkarna skapar i systemet. Det ger ett tydligt incitament. Följden är att S.O EL vet exakt vilken order som det gäller, och att det finns pengar att betala ut löner för.

– Jag trivs med programmet. Det funkar jättebra. Men reaktionen hos medarbetarna är också positiv. De tycker att det funkar jättebra, och det gäller inte bara tidrapporteringen. Ta bara en sån enkel sak som att köpa in material. Det kan gå in direkt på ordern eftersom SDF har avtal med grossisterna. Killarna slipper göra det manuellt. Allt är märkt med ett specifikt ordernummer, vilket sparar massor av tid.

Relationen med SDF är ovärderlig

Mia säger att hon förmodligen inte använder alla verktyg i SDF:s system. Särskilt eftersom det hela tiden tillkommer nya uppdateringar och funktioner som förfinar systemet. Men det saknas aldrig hjälp om hon behöver.

– Den goda relationen med SDF är ovärderlig. De är jämt tillgängliga. Man kan höra av sig när som helst och de svarar alltid snabbt, vilket betyder jättemycket för oss. Jag skulle absolut rekommendera dem. Mia avslutar intervjun med ett tips för andra företag som funderar på att välja SDF.

– Mitt råd skulle vara att börja jobba med SDF så tidigt som möjligt om du är ett mindre företag, för det sparar tid under resten av resan. Du fångar upp allt som du annars skulle missa i form av tid och pengar. Tid som inte skulle rapporteras till kunder, till exempel. Och kostnader i form av allt material som du använder.

Boka en kostnadsfri demo