Arbetsorder

Arbetsordern är det underlaget du använder för din fakturering. Här finns all information tillgänglig och samlad.

Effektiv arbetsorderhantering

Här läggs all arbetstid från samtliga inblandade medarbetare upp, liksom alla utgifter under ett projekt eller löpande arbete. Det kan vara material, fasta avgifter, bil eller liknande. Finns nettokostnader har du per automatik all uppföljning av ditt jobb i arbetsordern.

Integrerad ekonomi

Alla underlag för avslutade arbeten skickar du sedan iväg direkt genom att du kopplar ihop SDF arbetsordersystem med ditt ekonomiprogram, konterat och klart. Läs mer på leverantörsfaktura.

Använd Dokumentationstyper för att styra vilken dokumentation som skall bifogas vid export av fakturaunderlag till ekonomisystemet. Exempelvis kan det vara leverantörsfaktura, servicerapport eller andra protokoll.
Importera rader direkt ifrån leverantör.

Kontroll på arbetsflödet

Du ser vilka arbeten som ska utföras samt de avslutade arbetsordrarna. Du får en bra överblick gällande pågående arbeten och det är lätt att se till att de blir klar i rätt tid. Enklast gör du planeringen i planeringskalendern som medföljer.

Fördelar med arbetsorder

Struktur

Få en klar och tydlig struktur samt en bra överblick över alla jobb. Missa inga arbetsuppgifter och använd arbetsordern som löneunderlag med vår tidsrapportering.

Enkel användning

Slipp dubbelarbete; ingen behöver skriva samma sak två gånger. Vårt system är utformat för att vara smidigt och användarvänligt.

Komplett stöd

Med SDF arbetsorder får du ett perfekt digitalt stöd som ger dig allt du behöver för att kunna göra ditt jobb på bästa sätt. Full kontroll och trygghet i ditt dagliga arbete.

Funktioner

Flexibel prissättning

Du kan prissätta på ditt eget sätt. Ta del av valmöjligheterna du får genom att du själv kan välja att använda; netto plus påslag, brutto minus rabatt eller ett eget försäljningspris. Du kan prissätta på olika sätt till olika fakturamottagare.

Checklistor

Du kan knyta checklistor till en arbetsorder, en maskin eller anläggning. Välj om du vill använda färdiga bransch anpassade checklistor, så som underlag för registerföring, borrprotokoll m.fl, eller skapa egna. Till exempel kan du göra dina egenkontroller, servicerapporter och riskanalyser. Avvikelserapport och åtgärdslista kan skapas direkt från arbetsorder ute på plats.
Läs mer om protokoll och checklistor

Delfakturering

Om det är önskvärt kan du dela upp faktureringen. Det går att delfakturera och lägga upp en kontoplan. Vid fast pris jobb, lägg in delfakturaraderna direkt på arbetsordern och på det sättet få en tydlig överblick över ditt täckningsbidrag eller din täckningsgrad och du ser snabbt vad som är kvar att fakturera.

Sammankopplat

Arbetsorderprogrammet fungerar ihop med alla dina andra program. Du kan koppla ihop det med bland annat programmet för bokföring, fakturering, lönehantering eller leverantörsfakturor och körjournal.
© 2025 SDF AB. All rights reserved.