SDF satte FBB på kartan

Vi pratar digital orderhantering med Martin Ljungdahl som är ansvarig för order och ekonomi på Finspångs brunnsborrning.

Ordning och reda med orderhantering i mobilen

För snart åtta år sedan implementerade ett av Sverige största privatägda företag inom brunnsborrning SDF:s digitala orderhanteringssystem. Efter en inkörningsperiod med support från SDF fick de bättre koll på alla sina projekt. Men var står de idag? Vi frågar Martin Ljungdahl som är ekonomichef och orderansvarig på FBB.
-Vi borrar för vatten, geoenergi och grundläggning, berättar Martin och fortsätter: -När det gäller privatpersoner har vi ett upptagningsområde på en radie av femton mil kring Finspång. När det handlar om större företagskunder som NCC, Skanska, IKEA, PEAB eller Biltema rör vi oss över hela landet. Vi har en ganska jämn fördelning av kunder mellan business to business och privatkunder. Men oavsett om det är en privatperson som vill borra en brunn på torpet eller ett grundläggningsarbete för Slussen i Stockholm är våra kunder lika viktiga.
Kartfunktionen var en avgörande faktor

Kartfunktionen var en avgörande faktor

Första gången vi kom i kontakt med SDF var vid en presentation för vår branschorganisation. Då skrev vi alla våra order på papper. I samma veva hade vi börjat fundera på att gå över till digital hantering av order, planering och utförande av våra jobb. Det finns förstås många konkurrenter, men valet föll på SDF, inte minst tack vare kartfunktionen som jag tycker är väldigt bra.

Under 2017 bestämde vi oss för att implementera SDF:s digitala orderhanteringssystem. Samarbetet funkade väldigt bra från början. Vi fick bra stöttning och jättebra support under tiden. Men visst var det en utmaning att börja använda telefonerna som orderverktyg.

-Man måste vara beredd på att det tar tid när man ska implementera ett nytt ordersystem med ett befintligt affärssystem. Undan för undan har det bidragit till bättre ordning och reda. Saker och ting försvinner inte på vägen, inget ligger kvar i en bil. Det har verkligen varit värt arbetet.

Alltid uppdaterad med molnbaserad orderhantering

-Idag är SDF:s tjänster och program en självklarhet när det gäller orderhantering, planering och utförande av våra jobb, betonar Martin. Eftersom vi har en stor geografisk spridning har vi stor nytta av kartfunktionen. Vi ser var projekten är och befinner man sig i ett område vill man ju gärna göra alla jobb som ligger i närheten.

-Det är ett väldigt användarvänligt system och ju mer man lär sig desto mer finns det att använda. Både för administration och de som fyller i en order. Jag kan inte påminna mig om att det har krånglat, speciellt inte efter att vi började använda det molnbaserade systemet för 1,5 år sedan, menar Martin. Vi har koll på allt, vi hittar enkelt alla dokument, även de äldre och vi kan se löpande uppdateringar, till och med sådant som vi inte ens tänkt på. Och vill vi göra någon modifiering så gör SDF det snabbt. Så i dagsläget saknar vi ingenting. Inte vad vi vet i alla fall.

Det är omöjligt att sätta siffror på vad vi har tjänat, både i ekonomiska termer som i kundnöjdhet, men överlag har det förenklat för såväl medarbetare som kunder. Inget faller längre mellan stolarna. Idag strävar vi efter att vara hundra procent digitala. Att alltid ha ordning och reda och full koll tjänar alla på.
”Idag strävar vi efter att vara hundra procent digitala – att alltid ha ordning och reda och full koll tjänar alla på.”
– Martin Ljungdahl, ekonomichef och orderansvarig på Finspångs Brunnsborrning
Finspångs Brunnsborrning AB
© 2025 SDF AB. All rights reserved.