Kylkontroll Göteborg

Som specialist behöver man jobba med andra specialister. På så sätt har Kylkontroll Göteborgs ett särskilt behov av SDF. För service- och entreprenadföretaget finns det nämligen bara ett system på marknaden som lever upp till de krav som de ställer på rapportering. Och så har det varit allt sedan Kylkontroll Göteborg startade 1995.

”SDF har varit med oss hela tiden. Även när det gäller att utvecklas som företag. Om vi kommer på idéer så försöker de att anpassa verktygen. Det märks att de är väldigt flexibla och serviceorienterade.”
– Christer Foleby, fd. vd för Kylkontroll Göteborg
Kylkontroll Göteborg

Kylkontroll Göteborg

”Vi behövde en verklig specialist”
Det hörs på namnet vad Kylkontroll Göteborg gör. Att de beskriver de sig själva som ett service- och entreprenadföretag i kylbranschen kommer inte som någon större överraskning. Företaget som startades 1995 har idag 30 medarbetare. Mycket av deras arbete är inriktat på processkyla, luftkondition och värmepumpar för den kommersiella marknaden, i första hand för fastighetsägare och industrier.

Rapporteringen måste fungera

Stabilitet spelar en speciell roll i företagets värld. Och det gäller särskilt rapporteringen av den så kallade köldmediehanteringen. Enkelt uttryckt kan den beskrivas som hur mycket av den hanterade gasen som fylls på respektive tappas av.

Allting bygger på att denna rapportering stämmer. Det är företagets livsnäring, enligt vd Christer Foleby.

– Det är lite speciellt att vara så nischade som vi är. Att kunna erbjuda en stabil tjänst är inte en lyx för oss, det är en överlevnadsfråga. Allt vi gör rapporteras till Miljö- och Hälsomyndigheten. Om rapporteringen inte skulle stämma hamnar kostnaden direkt på våra kunder. Det är sånt som skulle kunna kosta oss hela verksamheten.

Enda nischade systemet

All denna information har Kylkontroll Göteborg samlat hos SDF. Orsaken till det är att SDF är det enda alternativet som verkligen är anpassat till deras behov i kylbranschen.
– Det finns helt enkelt inga likvärdiga system på marknaden när det gäller så specifika utmaningar som hantverkare står inför – i vårt fall köldmediehanteringen. Ett system som kan hantera all order-, data- och köldmediehantering i realtid. Med en och samma databas.

Utvecklas tillsammans

Om man får tro Christer är beredskapen för nischade hantverksföretag inte någon slump.
– SDF har varit med oss hela tiden. Även när det gäller att utvecklas som företag. Fördelen med killarna på SDF är att de hela tiden vill hjälpa till med att utveckla systemet åt oss. Om vi kommer på idéer så försöker de att anpassa verktygen. Det märks att de är väldigt flexibla och serviceorienterade. Det har lett till att vi har fått en väldigt bra relation. De säger ofta att ”det här är en bra idé!”
– Utvecklingen sker hela tiden, med ständiga uppdateringar och förbättringar. Ett exempel på det är CRM-arbetet som vi började med 2017. Det som vi håller på att utveckla nu är att få en bättre bas för att sköta våra kundrelationer, utan att vi behöver gå utanför SDF och koppla på ett annat program. Det är en jättefördel.

Bra för kassaflödet

När Christer ska sammanfatta vad han gillar bäst med SDF råder det ingen tvekan om vad han tycker.
– Jag vill helt klart lyfta fram två saker. För det första synergieffekterna av att ha ett gemensamt system. Det ger bättre överblick, mindre manuellt arbete och inget behov av att hoppa mellan olika system.
– För det andra vill jag nämna tidsbesparingen. Jag som vd kan se alla projekt i realtid, inklusive alla kostnader. Systemet ger en jättefin överblick, vilket i slutändan är bra för kassaflödet.

© 2025 SDF AB. All rights reserved.