FAQ - Vanliga frågor

Har du någon fundering eller fråga som du vill ha hjälp med? Här hittar du svaren på våra vanligaste frågor.

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Om du inte hittar svaret på din fråga, tveka inte att kontakta oss direkt. Vi är här för att hjälpa dig!

Kundservice och support

Du ringer in mellan 09.00-16.00 för att prata med någon i vårt supporteam, eller mailar in en fråga om den inte är lika akut.

Support ingår i månads/årskostnaden

Vardagliga handhavande frågor som ställs via telefon eller mail, import av ”standard” listor så som tex artikellista, demo av ny modul, programmering av önskemål som inte kräver offert.

Utbildningar, konsultationer, större programmeringsåtgärder så som tex kundunika önskemål, support via andra kanaler än mail och telefon.

Vi svarar i telefon vardagar mellan 09.00-16.00 stängt 12.00-13.00. På mail svarar vi inom ett dygn om inget ovanligt händer.

Antingen tar du ett skärmklipp eller spelar in en videosnutt och mailar in till oss eller så kan vi koppla upp oss med en Teamviewer till din dator och på så sätt reda ut problemet med en gång

Gå till vår hemsida, klicka på Support och sedan Fjärrsupport. Där finns en länk för att ladda ner en Teamviewer. Eller klicka här

Du får ett välkomstmail med information om hur du kommer igång och hur du anmäler dig till en obligatorisk kartläggning av dina behov. Vid detta tillfälle kommer vi överens om vad du önskar hjälp med, tex import av kunder, anställda, artiklar osv. Du kommer också bli kontaktad av någon av våra utbildare som lägger upp en utbildningsplan som passar dig, ditt företag och det paket du köpt.

Både ja och nej! Beroende på vilket paket och vilka tillval du köpt är svårighetsgraden lite olika, men generellt är det väldigt enkelt och användarvänligt när inställningar, behörigheter mm är satt på plats. Vi har ett hjälpcenter på hemsidan där det går att läsa och se filmer. Vanligt är att de flesta bokar någon form av utbildning.

SDF är en förkortning på vårt företagsnamn: Svensk Dataförvaltning AB.

Självklart, vi är alltid glada över feedback och förbättringsmöjligheter.

Så länge det inte är unika saker för just ditt företag, utan att det är en funktion som fler kan ha nytta av utvecklar vi programvaran utefter önskemål. Är det unika och speciella önskemål måste du få en offert.

Självklart får man komma till oss för att testa demo. Boka bara en tid med säljare först.

Vi gör tillsammans en plan för övergång, gärna i god tid så att du har kvar ditt gamla system någon månad efter övergången. Detta för att hinna överlappa pågående arbeten, tidsrapportering mm. Det är bra om du kan få ut kundregister mm från ditt gamla system, så hjälper vi till att fylla ditt nya med information och historik så långt det är möjligt

Vi har ett hjälpcenter med både text och filmer som du får tillgång till, men ingen tryckt manual.

Du får upp en ruta som ger dig information samt en länk till vår sida för statusuppdateringar. Här kan man också anmäla sig som ”prenumerant” för att få information så snabbt något sker. Här får man också statusuppdatering över förloppet och när åtgärd är slutförd. Generellt har vi väldigt få avbrott och på de som sker har vi personal som agerar omgående för att avhjälpa det så snabbt som möjligt. Vi är väl medvetna om att ett avbrott påverkar den vardagliga verksamheten*

Vi stafflar priser, samt har olika moduler att välja vilket kan ge vilseledande information, därför väljer vi att du får en offert som stämmer utefter dina förutsättningar.

Bolaget

Svensk Dataförvaltning AB har funnits sedan 1987.

Vår långa resa började med uppdrag från Svenska Kyl & Värmepumpsföreningen, att bygga ett system för köldmediehantering. Detta i samband med att Köldmediekungörelsen trädde i kraft 1 januari 1989.

Vi har 5 st ägare och alla arbetar heltid i bolaget.

Absolut! På SDF hittar du en av Sveriges ledande experter på kylregelverk, med djup kunskap och erfarenhet inom branschen.

Ja, hos SDF har vi två erfarna kyltekniker och en tidigare arbetsledare med bakgrund från ledande företag inom kyla och ventilation. Deras expertis säkerställer hög kompetens och värdefull branschinsikt.

Ja, vi är glada över vårt fortsatt nära samarbete med SKVP.

Ja det gör vi, programmet är väldigt flexibelt och vi har god användning för de delar som är relevanta för oss.

Vårt mål är att du som användare ska känna att du har allt du behöver både när det gäller programvara och support. Vi är därför måna om att höra din åsikt och ta del av de eventuella förbättringsåtgärder du tar upp. Vi kanske inte kan lösa allt, men vi är lyhörda och försöker alltid göra vårt bästa. Vi anser inte att någon är hjälpt av att vi hittar på egna unika lösningar som ingen har nytta av. Vårt motto har alltid varit ”För tekniker av tekniker”

Data och säkerhet

Nej vi tar ingen extern hjälp med programmering, vi har alltid programmerat allt själva.

Ja, enligt ISO 27001, vilket innebär att vi följer strikta riktlinjer för informationssäkerhet, minimerar risker och säkerställer efterlevnad av dataskyddsregler.

Vi följer ISO 27001-ramverket och har implementerat de säkerhetsåtgärder som krävs. Våra system och processer genomgår regelbundna säkerhetsgranskningar och tester för att informationen skall lagras på ett tryggt sätt.

All data lagras säkert i Microsoft Azure-datacenter inom Sverige, vilket säkerställer efterlevnad av GDPR och lagar. Vi använder redundanta system och säkerhetskopiering för att skydda data mot förlust och obehörig åtkomst.

Tidrapportering

Det går utmärkt att lägga in för en hel period på en och samma gång.

Ja, det krävs bara en inställning för att kunna attestera arbetstid och frånvaro.

Ja, det går att ställa in att det ska vara två attestanter.

Nej, all tid som registreras på någon typ av order i SDF ligger också automatiskt till grund för tidrapporten.

Nej. Tidrapporten genereras i SDF, men övriga beräkningar sker i löneprogrammet efter export/import.

Ja.

Administration

Nej, vad var och en får se styrs av behörigheter.

Nej, det styrs via behörigheter vad var och en får göra.

Ja, det styrs via en behörighet som tilldelas just den personen.

Ekonomi

Nej, vi styr priserna via prisbilder så din kund kommer få en egen prisbild med unika priser enligt ert avtal.

Ja i de flesta fall, dock råder jag dig till att fråga oss så att du vet om ditt ekonomiprogram stödjer den funktionen från SDF.

I SDF gör du ett fakturaunderlag. Det kan vara en hel order som skall faktureras, eller en delfaktura. Det går också att lägga upp en betalplan till ett projekt.

Kontoplanen läggs in i SDF och rätt konto sätts till rätt sak, detta går med in i ekonomisystemet och blir således rätt konterat direkt.

Vanligast är att SDF är master, men finns naturligtvis avvikelser.

Ja det kan vi.

Vi använder vår egen tjänst.

Lön

Nej, det är inget löneprogram, men det går att lägga upp löneartiklar i SDF som du exporterar till ditt löneprogram.

Nej, vi kan inte hantera sådana uträkningar. Du lägger upp en artikel för sjuk, men måste göra resten i löneprogrammet.

Ja, det är löneartsbaserade artiklar, så det går att hantera komp.

Planering

Vi har något vi kallar ”Fasta besök”. Där sättes regler för var, när, hur ofta och på vad som någonting skall göras. När denna regel satts upp kommer en order att skapas som du sedan använder vid besök på plats.

Ja, det går att lägga in det vi kallar ”Fasta besök” för allt som sker inom en tidsintervall.

Ja, det finns.

Ja.

Det går att läsa in koordinater till adressen, då visas ordern i vår kartvy.

Order

Det finns olika sätt att skilja arbetsordrar åt. Som standard genomgår en order olika status, och detta blir ett överskådligt och enkelt sätt att ha kontroll på hur orderflödet ligger till. Ett annat sätt att särskilja ordrar när det gäller olika typer av jobb är via Fakturatyper eller Kategorier.

Det är en inställning att visa aggregat, men det går också att byta namn till något som passar verksamheten och kan således användas för att få historik på andra saker man vill hålla koll på. Kanske skulle det kunna vara undercentraler, sprinkler, portar, kaffemaskin osv.

För att kunna starta order måste en anläggning finnas, men det går att döpa om till tex besöksadress, fastighet, plats eller vad som passar den egna verksamheten. All historik kommer samlas under ”anläggningen” (det röda lilla huset)

Kyla

Ja, om du har modulen för kyla kan du skapa sammanställda Årsrapporter eller Underlag som du skickar till din kund.

Tyvärr har inte kommunerna någon sådan tjänst som kan ta emot Årsrapporter elektroniskt.

Jajamen, det är en av våra specialiteter, dock krävs modulen för kyla. Har du den går det att göra allt som har med köldmediehantering att göra.

Absolut, bara du har modulen för kyla så går det bra. Blanketten är även kallad Kontrollrapport.

Ventilation och OVK

Ja, om du har modulen för ventilation/OVK går det utmärkt.

Ja det går bra, dock krävs Vent-modulen.

Ja, det går.

Support

Nedan kan du se olika sätt att få hjälp på. Här hittar du telefonnummer, filmer, nerladdningsbart material och länk till teamviewer, som är vår fjärrsupport. Välj det som passar dig bäst!

Fick du inte svar på din fråga?

I så fall är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Klicka på knappen nedan för att komma till vår kontaktsida.
© 2025 SDF AB. All rights reserved.